Psihoterapie Copii si Adolescenti
Copii nu stiu ce vor, nu stiu ce simt sau cum sa reactioneze la un anumit eveniment sau in fata unui obstacol astfel ei incearca sa se faca auziti iar atunci cand nu sunt ascultati decurg la actiuni care le pot afecta grav viitorul.
Pe langa faptul ca ei inca nu stiu ce e bine si ce e rau, nu stiu secretele si obstacolele vietii deseori parintii ii adancesc in probleme prin pedepsirea pentru note slabe la scoala sau multe altele. Parintii trebuie sa se intrebe de ce copilul a decurs la acea actiune si cum se poate rezolva problema. Accesele de furie, lipsa comunicării sau a integrării într-un colectiv, agresivitatea sau timiditatea excesivă, devin doar unele din manifestările exterioare ale acestor nevoi neexprimate ale copiilor.
„Cum ti-l cresti asa il ai” nu inseamna neaparat ca vorbele si sfaturile tale il vor transforma asa cum iti doresti, copilul va fi mereu atent la faptele tale urmand exemple din mediul in care traiesc.
Astfel încât, procesul de modelare al comportamentului şi emoţiilor unui copil devine o muncă de echipă, iar echipa este formată din membrii familiei, asistaţi, la nevoie de către un specialist: psihologul sau psihoterapeutul.
Psihoterapia este o cale prin care copilul şi familia acestuia obţin o clarificare a modului în care poate fi rezolvată o problemă sau situaţie de viaţă, precum şi sprijinul necesar realizării acestui proces. În cadrul şedinţelor de psihoterapie copiii învaţă modele adecvate de exprimare emoţională şi comportamentală, sau modalităţi de a relaţiona eficient, dezvoltându-şi abilităţile şi aptitudinile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă. De asemenea, părinții obțin o perspectivă nouă asupra situației cu care se confruntă, precum și tehnici de parentig mai eficiente.
Când are nevoie copilul de psihoterapie?
Orice situaţie stresantă, sau deosebită, de viaţă poate afecta un copil. Evenimente semnificative, cum ar fi: divorţul părinţilor, boala sau moartea unui membru al familiei, ori chiar a animalului preferat, o traumă sau un abuz, plecarea la muncă în străinătate a părinţilor, naşterea unui nou membru al familiei, începerea grădiniței sau a școlii, pot fi stresante pentru un copil şi îi pot declanşa trăiri emoţionale intense pe care nu le poate gestiona, astfel încât acestea se vor manifesta sub diverse forme: comportamente nedorite, acuze somatice, sau schimbări în atitudinea copilului.
Cand trebuie sa apelam la un psihoterapeut?
Cand remarcam :
- • probleme de comportament (accese de furie, agresivitate, opoziţionism)
- • unele întârzieri în dezvoltarea vorbirii, sau a utilizării toaletei
- • probleme de învăţare sau concentrae a atenţiei
- • rezultate şcolare slabe, sau mai slabe decât de obicei
- • probleme de alimentaţie, sau schimbări bruşte în apetit, în special în cazul adolescenţilor
- • episoade de tristeţe, plâns, deprimare
- • izolare socială sau lipsa prietenilor
- • udarea patului pe timpul nopţii
- • este victima batjocurii sau el agresează alţi copii
- • schimbări de dispoziţie
- • suferă de boli grave
- • consum de substanţe sau alcool
- • dependență de jocuri video sau jocuri de noroc (adolescenți)
- • insomnie, sau probleme legate de somn
- • interes redus faţă de activităţile care-i plăceau
- • situaţii conflictuale între părinţi, divorţ
- • absenteism şcolar
- • a fost abuzat sau a fost victima/martorul unor accidente/violenţe
De asemenea, îl voi încuraja şi orienta în obţinerea rezultatelor propuse, prin diverse metode şi tehnici:
- • Prin jocul terapeutic, într-un cadru degajat (jocul cu marionetele, cu nisipul, joc de rol, etc.)
- • Prin mijloace de exprimare artistică, cum ar fi pictura şi desenul, sau modelajul în lut
- • Prin diverse activităţi care să-i uşureze exprimarea emoţională şi să-i întărească încrederea în sine, dezvoltându-I, astfel, inteligența emoțională
- • Învăţând tehnici de relaxare, prin care să-şi poată gestiona emoţiile
- • Folosind tehnici de autoliniştire şi calmare
- • Prin reprocesarea unor amintiri traumatice folosind tehnici speciale
- • Oferind întregii familii scheme noi de relaţionare şi comunicare
- • Folosind tehnici specifice de stimulare şi echilibrare a activităţii emisferelor cerebrale, pentru a-şi folosi eficient resursele personale
- • Prin exersarea și dezvoltarea abilităților sociale și a capacității de a lua cele mai potrivite decizii în situații specific de viață
Copiii și părinții mai pot beneficia de serviciile unui psiholog și atunci când doresc:
- • Evaluarea dezvoltării psiho-emoționale a copilului
- • Consilierea și orientarea vocațională
- • Descoperirea si dezvoltarea unor aptitudini și abilități specifice (stimularea creativității, o comunicare mai eficintă cu colegii și profesorii, rezolvarea unor situații conflictuale, luarea deciziilor, încrederea în sine, autocontrol emoțional, etc.)
- • Depășirea unor blocaje emoționale de moment, sau a unor frici ori anxietăți
- • Motivare și descoperirea resurselor interioare
- • Dezvoltarea unei atitudini pozitive față de viață prin modificarea stilului de gândire
- • Depășirea timidității excessive
- • Autocontrol mental și automotivare pentru obținerea performanțelor sportive sau școlare
Ca psihoterapeut voi fi alături de copil, și de familia sa, într-un cadru lipsit de critică sau judecată, îi voi oferi suport emoţional pentru va învăţa cum să depăşească problemele ivite, prin descoperirea resurselor sale şi învăţarea unor noi modalităţi de a gândi şi de a se comporta.
*Şedinţele de psihoterapie pentru copiii se desfăşoară individual sau în grup, în funcţie de specificul problemei sau de nevoile personale.